27-09-04

100 jaar Elektrische tram in Gent

100 jaar elektrische tram in Gent                            

Freddy Coussens 

 

Toen in 1899 de paardentrams vervangen werden door accumulatorentrams, zag de Gentenaar voor het eerst rijtuigen die zich zonder zichtbare krachtbron voortbewogen, op straat midden in zijn leefwereld. Dat moet toen een ware omwenteling geweest zijn!

De trams waren bij duister elektrisch verlicht, en zoiets haalde toen de kranten.

De accutram was geen lang leven beschoren, omdat de batterijen té vlug ontlaadden. Binnenin klaagde men over gaslucht en zuurvlekken op de klederen.

Uiteindelijk, na lange tijden van discussies, gaf het Stadsbestuur in 1904 zijn akkoord om langs de sporen bovenleidingpalen en elektrische bedrading aan te brengen.

De trams werden omgebouwd en kregen een stroomafnemer, de rijsnelheid werd hoger en de dienst vooral betrouwbaar, en dan pas in feite bloeide de tramtoekomst open…

Vele generaties mensen hebben de tram nodig gehad, vele generaties vaklui van gelijk welk niveau hebben de trams onderhouden, beter gemaakt.

Met de komst van de auto werd de tramtoekomst even onzeker, maar nu kunnen we stellen dat de tram het dagelijkse leven wéér leefbaarder maakt.

 

Er suizen nu vrijwel geruisloze, vijfdelige lagevloertrams met grote vervoerscapaciteit door de verkeersarm gemaakte Arteveldestad.

Het aantal reizigers groeit, spectaculair…

Dat is onmiskenbaar het resultaat van een diep doorleefde geschiedenis van “100 jaar elektrische tram”, die u, lezer, aangeboden wordt in deze kroniek.

 

TIC, Tijdschrift voor Industriële Cultuur, deel 87

nummer 3 -  2004,  in kleurenmap.

Rijk geïllustreerd! 




15:26 Gepost door VIATvzw | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |